Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Minden, amit tudnod kell az UV-sugárzásról

Bokor Zsófi - NaturAnyu
Minden, amit tudnod kell az UV-sugárzásról

 

Olyan jó volt látni, ahogy kitavaszodott („kinyárodott”) és mindenki előbújt a téli kuckójából, és élvezte a napsugarak adta meleget, az egyre hosszabbodó nappalokat. Napfény nélkül nem lenne élet a bolygónkon. A napsugárzás segíti a növények fotoszintézisét, meleget és fényt ad, ellát minket megfelelő mennyiségű D3 vitaminnal, amire szervezetünknek a csontok építéséhez, erősítéséhez van szüksége. Viszont, mint oly sok mindent, a napsugarakat is csak mértékkel élvezhetünk, mert egy ponton túl káros hatással lehet gyermekeink és a saját egészségünkre is. Lássuk mi is az az UV-sugárzás! Olvass tovább a blogon!

 

Imádom nézni, ahogy az emberek egy tóparton vagy egy kávézóban, szemüket behunyva, arcukat a nap felé fordítva élvezik az éltető meleget, a fényt. Magam is nagy napimádó vagyok, jó érzéssel tölt el, ahogy bizsergeti a bőrömet a napsugár, szeretek napozni, szeretek lebarnulni. De be kellett látnom, hogy az a nap már nem az az a nap, mint gyerekkoromban. Valahogy, mintha hamarabb és jobban égetne, és sokszor az ember csak este érzi, hogy úh, leégtem. Mitől van ez?

 

D3 VITAMIN

A D3 vitamin megfelelő mennyiségének begyűjtéséhez napi 15 perc napozás már elegendő, főleg egy nyári napon. (Ez a vitamin szabályozza a kalcium és a foszfát anyagcserét, ezáltal elősegíti a csontanyag mineralizációját és keményedését.)  Számos tanulmány és kutatás igazolta, hogy a túlzott napozás viszont bőrrákot okozhat.

 

UV SUGÁRZÁS

Az UV sugárzás áthatatlan az emberi szem számára, és különböző mélységben hatol be a bőrbe. A sugárzás intenzitása számos tényezőtől függ:

  • Napszak: minél magasabban áll a nap az égen, annál nagyobb az UV sugárzás.
  • Szezon: Nyáron az UV sugárzás a legintenzívebb.
  • Földrajzi elhelyezkedés: Az Egyenlítőnél az UV sugárzás a legerősebb, mert ott sugárzik a Földre merőleges szögben. Minél közelebb vagy az Egyenlítőhöz, annál erősebb a sugárzás.
  • Magasság: Minél tisztább a levegő és minél magasabban vagy, annál intenzívebb a napsugárzás.
  • Felhős: A felhőzet csökkenti az UV-sugárzás intenzitását, de teljesen nem semlegesíti - egyes esetekben még intenzívebbé válhat.
  • Környezet: Az UV-sugárzást a hó, a víz, a homok és akár aszfalt is tükrözheti. Ezért is különösen fontos, hogy a strandon, a vízben fokozottan figyeljünk oda az UV-védelmünkre!
  • Ózonréteg vastagsága: Minél vékonyabb, annál intenzívebben ér minket az UV sugárzás.

UV-A, UV-B?

 

Az UV-B sugárzás a bőr felső rétegébe jut be, ez segíti azt, hogy szép barnák legyünk, viszont ez felelős azért is, ha leégünk. Az UV-A sugárzás egészen a mélyebb szövetekig bejut, és hosszútávon fejti ki káros hatásait, mint a: ráncok, melanóma (vagy bőrrák), egyéb bőrdaganatok.

UV INDEX

Minél intenzívebb a napsütés, annál mélyebbre hatol a sugárzás a bőrbe. Jó-jó, de honnan tudom, hogy mikor milyen intenzív az UV-sugárzás? Ennek mérésére találták ki az UV indext (UVI). Ez egy 1-től 11-og terjedő skála, az 1 a legalacsonyabb, a 11 a legmagasabb sugárzási szint és mindig a legmagasabb értéket mutatja. Figyelj! a bőr érzékenységét is vedd figyelembe! Ha érzékeny a bőröd, akkor Neked kisebb UVI is erősebben hathat! A kisbabák bőre nagyon, de a kisgyerekek bőre is érzékeny még!

UV Index

UV
sugárzási szint

Huzamosabb ideig szabadban tartózkodók védekezése

Javasolt napozási (bőrleégési) idő [perc]

nagyon érzékeny

  érzékeny  

közepesen érzékeny

kevésbé érzékeny

8.0 felett

extrém

11 és 15 óra között keressük az árnyékot, könnyű, kevés testrészt fedetlenül hagyó ruha, széles karimájú kalap viselése, napernyő használata indokolt.
Alkalmazzunk fényvédő krémet!

10 - 15

15 - 20

25 - 30

30 - 40

7.0 - 7.9

nagyon
erős

Széles karimájú kalap, napszemüveg, napernyő, a fedetlen testrészekre fényvédő krém alkalmazása indokolt. Kerüljük a déli napsütésben az árnyékmentes helyen való tartózkodást!

15 - 20

20 - 25

30 - 35

40 - 45

5.0 - 6.9

erős

Széles karimájú kalap, napszemüveg, érzékenyebbeknek napernyő, fedetlen testrészekre fényvédő krém alkalmazása indokolt!

20 - 30

25 - 35

35 - 45

45 - 60

3.0 - 4.9

mérsékelt

Széles karimájú kalap, napszemüveg mindenkinek indokolt!

30 - 45

35 - 60

45 - 80

60 - 100

0.1 - 2.9

gyenge

Különlegesen érzékeny bőrűek és csecsemők kivételével óvintézkedés nem szükséges.

45 - 60

60 - 75

80 - 90

100 - 120

2-es UV Index alatt > 120 perc

 

Kisgyermekekre a bőrleégési idők rövidebbek a táblázatban megadott értékeknél, így fokozott védelmet igényelnek.
Az érzékenyebb bőrűek, amennyiben megtehetik, nyáron napsütéses időben mindenképpen kerüljék a huzamosabb ideig való napon tartózkodást 11 és 15 óra között. Ha ez elkerülhetetlen, akkor alkalmazzák a táblázatban javasolt védekezési módokat.

Forrás: met.hu

 

MIT TEGYEK?

Élvezd a nyarat, élvezd a napsütést, de mértékkel! Óvd megfelelően gyermekedet és Magadat is a káros UV sugarak ellen! A legjobb módszer erre a megfelelő ruházat – UV-szűrős sapkák, kalapok; jól szellőző, organikus pamut ruhák -, hisz a naptejek, krémek sok esetben szintén mérgező anyagokat, vegyszereket tartalmazhatnak, melyek a bőrön keresztül felszívódva egy sor kellemetlenséget, betegséget, allergiát okozhatnak. Illetve általában a gyerekek, de a felnőttek sem szeretik a krémeket, mert vagy ragadnak, vagy hamar lejön, vagy strandolás után lejön, vagy fehér, vagy otthon marad, vagy csak túl nagy kiszerelésben kapható, és hamar lejár a szavatossága stb. stb. stb.

Babáknak, kisgyerekeknek csodaszép, divatos, UV-szűrős sapkákat és egyéb ruhaneműket válogathatsz itt! Nem mellesleg, ezeknek a ruháknak az előállításához organikus pamutot használtak, és nem alkalmaztak vegyszereket a gyártásuk során (a ruhákban rejlő vegyszrekről itt olvashatsz bővebben) – így egyrészt jó légáteresztők, nagyon kellemes viselet a nyári melegben, másrészt, ha gyermeked megizzad, akkor sem kell tartanod attól, hogy a ruhából vegyszerek oldódhatnak a Kicsi szervezetébe!

 

Tetszett a cikk? Hasznos volt?

Mutasd meg barátaidnak is! Kattints a Tetszik vagy a Megosztás gombra!

/* */